جمعه , تیر ۳۰ ۱۳۹۶
خانه / علمي پزشكي / ۱۰ تاثیر جدی و شگفت آور کمبود خواب

۱۰ تاثیر جدی و شگفت آور کمبود خواب

۱۰ تاثیر جدی و همچنین شگفت آور کمبود خواب

۱. خواب آلودگی منجر به بروز سوانح می می شود.

کمبود خواب یکی از عوامل دخیل در بسیاری از فجایع پهناور و بزرگ بوده می باشد: سانحه هسته ای سال شمسی ۱۹۷۹ در جزیره Three Mile, حادثه چرنوبیل و همچنین بسیاری حوادث دیگر. ولی باید توجه داشت کمبود خواب یکی از بزرگترین خطرات جهت امنیت عمومی جامعه نیز به شمار می رود. خواب آلودگی در رانندگی دقیقاً به مقدار و اندازه مستی، واکنش تو را کند می کند. محققان اینطور برآورد کرده اند که علت ۱۰۰،۰۰۰ تصادف اتومبیل و همچنین ۱۵۵۰ مردن و مرگ و همچنین میر ناشی از تصادفات در امریکا، خستگی بوده می باشد. آن مشکل در اشخاص زیر ۲۵ سال شمسی شایع تر می باشد.

تحقیقات نشان می دهد که کمبود خواب و همچنین خواب بی کیفیت همچنین منجر به بروز سوانح در محل کار می می شود. در یک بررسی، کارگرانی که از خواب آلودگی در طول روز شکایت داشته اند، اکثرا و بیشتر دچار حوادث کار، بخصوص در کارهایی که مستلزم حرکات تکرار شونده می باشد، می گردند. همچنین تعداد روزهایی که بخاطر آن حوادث، مجبور به گرفتن مرخصی های استعلاجی بوده اند هم اکثرا و بیشتر می باشد.

۲. کمبود خواب تمرکزتان را  پایین می آورد.

خواب نقش مهمی در فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن کردن و همچنین یادگیری دارد. کمبود خواب به طرق متنوع و گوناگون و مختلف به آن فرایندهای شناختی آسیب می زند. اول آنکه، توجه و همچنین تمرکز، هوشیاری، منطق و همچنین توانایی حل مشکل تو را مختل می کند. همه اینها یادگیری را دشوارتر می کند.

دوم آنکه، چرخه های متنوع و گوناگون و مختلف خواب در طول شب در تحکیم خاطرات در ذهن نقش دارند. در صورتی که به مقدار و اندازه کافی نخوابید، نمی توانید چیزهایی که در طول روز یاد گرفته اید یا تجربه کرده اید را به خاطر آورید.

۳. کمبود خواب منجر به معظلات و مسائل و مشکلات جسمانی متعدد و همچنین جدی می می شود.

اختلالات خواب و همچنین کمبود خواب مزمن می تواند تو را در معرض معظلات و مسائل و مشکلات جدی زیر قرار دهد:

بیماری قلبی، حمله قلبی، نارسایی قلبی، تپش قلب، فشارخون بالا، سکته و همچنین دیابت

طبق برآورد محققان، ۹۰ قسمت و بخش از اشخاص مبتلا به بی خوابی، یک مشکل جدی دیگر سلامتی نیز دارند.

۴. کمبود خواب میل جنسی و زناشویی و جنسی را مختل می کند.

متخصصین خواب می نامند که کمبود خواب در مردان و همچنین زنان منجر به کاهش میل جنسی و زناشویی و جنسی میشود. خالی شدن انرژی بدن، خواب آلودگی و همچنین بالا رفتن فشار روحی ازجمله عوامل دخیل در آن هم می باشد.

جهت مردانی که مبتلا به آپنه خواب خواهند بود، مشکل تنفسی ساخته یا ایجاد شده حین خواب که آن هم را مختل میکند نیز می تواند عامل غیره ای در آن کاهش میل جنسی و زناشویی و جنسی باشد. در تحقیقی که در سال شمسی ۲۰۰۲ به چاپ رسیده، مشخص شده می باشد که بسیاری از مردانی که دچار آپنه خواب خواهند بود، سطح پایینی از تستوسترون دارند. در آن بررسی، تقریباً قستی از مردانی که از آپنه خواب جدی رنج می بردند، مقدار و اندازه و میزان خیلی زیاد پایینی تستوسترون حین خواب تولید می کردند.

۵. خواب آلودگی افسرده کننده می باشد.

کمبود و همچنین اختلالات خواب به مرور زمان می تواند منجر به نشانه ها و علائم افسردگی می شود. در تحقیقی که در سال شمسی ۲۰۰۵ در امریکا انجام گرفت، مشخص شد افرادی که تشخیص افسردگی یا اضطراب جهت آنها داده شده بود، به مقدار و اندازه و میزان بیشتری نسبت به دیگران کمتر از شش ساعت در شبانه روز می خوابیدند.

متداولترین اختلال خواب که بی خوابی می باشد، با افسردگی ارتباط مستقیم دارد. در یک بررسی که در سال شمسی ۲۰۰۷ روی ۱۰ُ۰۰۰ فرد یا شخص انجام گرفت، آنهایی که دچار بی خوابی بودند، پنج برابر سایرین به افسردگی دچار می شدند. درواقع، بی خوابی معمولاً یکی از اولین نشانه ها و علائم افسردگی به شمار می آید.

بی خوابی و همچنین افسردگی همدیگر را تقویت می کنند. به آن ترتیب که کمبود خواب نشانه ها و علائم افسردگی را افزایش داده و همچنین افسردگی خوابیدن را مشکلتر می کند. درمان معظلات و مسائل و مشکلات خواب می تواند به بهبود افسردگی اشخاص و همچنین نشانه ها و علائم آن هم نیز کمک کند و همچنین برعکس.

۶. کمبود خواب پوستتان را پیر می کند.

احتمالاً برایتان پیش آمده می باشد که بعد از چند روز بیخوابی، زیر چشم هایتان تیره شده و همچنین چشم هایتان پف کند. ولی باید توجه داشت مشخص شده می باشد که کمبود خواب مزمن می تواند منجر به ساخته یا ایجاد خط و همچنین چروک روی پوست و همچنین تیره شدن و همچنین گود رفتن زیر چشم می شود.
هنگام و زمانی که به مقدار و اندازه کفی نمی خوابید، بدنتان مقدار بیشتری هورمون استرس، یعنی کورتیزول، ترشح می کند. کورتیزول در صورتی که بیش از مقدار و اندازه تولید می شود، کلاژنهای پوست که پروتئینی می باشد که موجب صافی پوست شده و همچنین قابلیت ارتجاعی آن هم را حفظ می کند، را تجزیه می کند.

کمبود خواب همچنین باعث می می شود بدن مقدار کمی هورمون رشد ترشح کند. آن هورمون در جوانی موجب رشد می می شود و همچنین با بالا رفتن سن افزایش حجم عضلانی بدن، ضخیم تر کردن پوست و همچنین تقویت استخوان ها کمک می کند. هورمون رشد طی خواب عمیق در بدن تولید می می شود.

۷. کمبود خواب فراموش کارتان می کند.

سعی دارید حافظه تان را قوی نگه دارید؟ پس به مقدار و اندازه کافی بخوابید.

دانشمندان و همچنین محققان امریکایی و همچنین فرانسوی در سال شمسی ۲۰۰۹ دریافتند که اتفاقات مغز که «امواج تیز» نامیده می شوند مسئول استحکام مغز می باشد. آن امواج اطلاعات دریافتی را هم از هیپوکمپوس به نئوکورتکس مغز می فرستد که حافظه درازمدت در آنجا ذخیره می می شود. آن امواج معمولاً در عمیق ترین سطوح خواب اتفاق می افتند.

۸. کمبود خواب منجر به افزایش وزن می می شود.

صحبت از وزن که می می شود، هر چقدر بخوابید، وزن کم می کنید. کمبود خواب با افزایش اشتها و همچنین گرسنگی و همچنین در پس نتیجه آن می شود که آن هم چاق شدن در ارتباط می باشد. طبق تحقیقی که در سال شمسی ۲۰۰۴ انجام گرفت، افرادی که کمتر از ۶ ساعت در شبانه روز می خوابیدند، ۳۰ قسمت و بخش احتمال چاق شدن بیشتری نسبت به آنهایی که هفت تا نه ساعت می خوابیدند داشتند.

تحقیقات جدید بر ارتباط و رابطه بین خواب و همچنین پپتیدهایی که اشتها را تنظیم میکند در حال انجام می باشد. آنزیم گرلین گرسنگی را تحریک کرده و همچنین لپتین پیام سیری را به مغز میفرستد و همچنین اشتها را سرکوب می کند. کمبود خواب با کاهش لپتین و همچنین افزایش گرلین در بدن همراه می باشد.

۹. کمبود خواب خطر مردن و مرگ را افزایش میدهد.

در یک بررسی انگلیسی، محققان تاثیر الگوهای خواب بر مردن و مرگ و همچنین میر بیش از ۱۰،۰۰۰ کارمند حکومت انگلیس را در بیش از دو دهه، بررسی کردن کردند. نتایج آن بررسی که در سال شمسی ۲۰۰۷ به چاپ رسید، نشان داد که آنهایی که خواب خود را از هشت ساعت به پنج ساعت و همچنین کمتر کاهش داده اند، خطر مردن و مرگ خود را به کلیه دلایل دوبرابر افزایش داده اند. به روش ویژه، کمبود خواب، احتمال مردن و مرگ و همچنین میرهای ناشی از بیماریهای قلبی و همچنین عروقی را دوبرابر می کند.

۱۰. کمبود خواب بر قضاوت تو اثر می گذارد، مخصوصاً درمورد خوابیدن!

کمبود خواب  می تواند بر تفسیر تو از اتفاقات متنوع و گوناگون و مختلف اثر بگذارد. آن توانایی تو جهت داشتن قضاوت های درست را از بین می برد و همچنین باعث می می شود نتوانید موقعیت های متنوع و گوناگون و مختلف را به خوبی ارزیابی کرده و همچنین هوشمندانه درمورد آنها اراده و تصمیم راسخ بگیرید.

افرادی که کمبود خواب دارند، در ارزیابی آنکه کمبود خواب واقعاً چه بلایی سرشان می آورد، معمولاً قضاوت درستی ندارند. در دنیای پرسرعت امروز، خیلی ها بخاطر مشغله های فراوان با کمبود خواب مواجه خواهند بود. ولی باید توجه داشت متخصصین نظر دارند که در صورتی که تصور می کنید با کمتر خوابیدن هنوز می توانید خوب کار کنید، اشتباه می کنید. و همچنین در صورتی که کارتان چیزی می باشد که ارزیابی سطج کاراییتان اهمیت بسیاری دارد، آن اشتباه خیلی زیاد بزرگی می باشد.

تحقیقات نشان می دهد که افرادی که شش ساعت به جای هفت یا هشت ساعت در شبانه روز میخوابند، به مرور زمان احساس میکنند که به آن هم کمبود خواب عادت کرده اند ولی باید توجه داشت در صورتی که به تستهای مرتبط به هوشباری ذهنی و همچنین عملکرد آن اشخاص نگاهی بیندازید، خواهید دید که رفته رفته کاراییشان پایین تر می آید.

http://migna.ir/vdcfv0dm.w6dyjagiiw.html
بهترین خبرهای اسپورت و ورزشی : ۱۰ تاثیر جدی و همچنین شگفت آور کمبود خواب

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

n00036161-s.jpg

زخمی که انسان را به آستانه مرگ می برد

زخمی که انسان را به آستانه مردن و مرگ می برد ارتباط و رابطه تن …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *