پنج شنبه , تیر ۶ ۱۳۹۸
خانه / اجتماعي / کاهش عملکرد ورزشی با اضطراب

کاهش عملکرد ورزشی با اضطراب

کاهش عملکرد اسپورت و ورزشی با اضطراب

روانشناسان اسپورت و ورزشی معتقدند اضطراب تاثیر مخربی بر عملکرد ورزشکاران دارد و همچنین در هنگام رقابت ها به ضرر آنان می باشد.

4213316 368 کاهش عملکرد ورزشی با اضطراب
به نقل از روزنامه نویس و خبرنگار  سایر حوزه ها تیم ورزش باشگاه خبرنگاران جوون  همه موقعیت های مهمی که در آن هم مورد آزمایش قرار می گیریم ممکن می باشد ما را دچار اضطراب کند. این موقعیت ها ممکن می باشد شرکت در امتحانات آخر سال شمسی مدرسه، ملاقات با یک شخصیت مهم، ایراد سخنرانی، شرکت در مصاحبه جهت استخدام یا شرکت در یک مسابقه مهم اسپورت و ورزشی باشد.

جسم بدون توجه به علت اضطراب (مانند هر یک از موارد بالا) در همه موقعیت های اضطراب زا به یک صورت واکنش نشان میدهد. نگرانی تنها و فقط در ذهن نیست؛ بنابراین هنگام و زمانی که ذهن نگران می باشد جسم هم واکنش هایی اینچنین نشان می دهد: افزایش ضربان قلب و همچنین آهنگ تنفس، افزایش تنش عضلات، احساس خستگی، تحریک پذیری، خشک شدن دهان، عرق کردن و همچنین سرد شدن کف دستها، دلشوره، تمایل به دفع ادرار، برافروختگی چهره، لرزش صدا، تهوع، افزایش فشار خون و همچنین….که همه از نشانه های جسمانی اضطراب می باشد. بعضی از علامت های ذهنی اضطراب هم عبارتند از احساس سردرگمی، فراموش کردن جزئیات، ناتوانی در تمرکز، توسل جستن به عادت های قبل و همچنین ناتوانی در تصمیم گیری. البته در صورتی که همه اینها با هم به سراغ کسی بیاید عملکردش، به روش کامل مختل می می شود. ولی اغلب، تنها بعضی از این علامت ها احساس می شوند. 

اضطراب تأثیرات متفاوتی در اشخاص متغایر و متفاوت می گذارد. لذا ضمن آنکه همه ورزشکاران از چگونگی تأثیر اضطراب بر خود و همچنین عملکردشان بایستی و حتما آگاه باشند، تفاوتهای فردی باید در نظر گرفته شوند .

تاثیرات نامطلوب اضطراب بر عملکرد اسپورت و ورزشی

اضطراب از دو راه بر عملکرد اسپورت و ورزشی اثر نامطلوب می گذارد:

الف- اضطراب سبب انقباض غیرضروری در عضلات می می شود.

هنگام و زمانی که نام کسی را جهت گرفتن مدال و همچنین کاپ قهرمانی می خوانند تا روی سکو برود در صورتی که دچار اضطراب می شود راه رفتن که طبیعی ترین فعالیت انسان می باشد، برایش دشوار می می شود. زیرا عضلات زیادی دچار انقباض می شوند که مانع راه رفتن روان و همچنین راحت می باشند. همین اتفاق ممکن می باشد در مسابقه دو جهت دونده روی دهد. بسیاری از شهروندان و مردم شهر بر اثر اضطراب در عضلات خود کوفتگی و همچنین درد احساس می کنند که ناشی از انقباضات و همچنین تنش های ناخواسته می باشد.

انقباض های زائد عضلات سبب ناهماهنگی و همچنین ناموزونی حرکات و همچنین گاه سبب کند شدن آنها و همچنین نیز موجب صرف انرژی زیاد و همچنین خستگی زودرس می می شود. یکی از تمرینات کاهش اضطراب، عبارت از بکارگیری تمرینات آرام سازی می باشد. با تمرینات آرام ساززی و همچنین رها کردن عضلات و همچنین تجربه و مهارت بالا یافتن در آن هم می قدرت در مواقع افزایش تنش عضلانی، آنها را آرام کرد.

ب- تغییر در توجه و همچنین تمرکز:

اضطراب زیاد توجه و همچنین تمرکز را بر هم می زند و همچنین به دنبال آن هم عملکرد افت می کند. بطور کلی هنگام و زمانی که دچار اضطراب می شویم همه فعالیت های ذهنی دچار کندی شده و همچنین فرد دقتش پایین می آید. کسی که در ملاقات با یک شخصیت مهم دچار اضطراب شده هنگام و زمانی که می خواهد دوست خود را معرفی کند، ممکن می باشد نام او را به یاد نیاورد.

در اکثر اوقات دراثر اضطراب زیاد، توجه محدود می می شود. یعنی دامنه توجه باریک می می شود و همچنین ورزشکار نمی تواند همه میدان بازی را زیر نظر بگیرد. مصداق آن هم زمانی می باشد که یک بازیکن فوتبال یا بسکتبال دچار اضطراب می می شود و همچنین به علت محدود شدن توجه، یار هم تیمی خود را که در موقعیت خوبی جهت دریافت پاس قرار دارد ندیده و همچنین توپ را به اشتباه به حریف پاس می دهد.

علل ساخته یا ایجاد اضطراب

بطور کلی هنگام و زمانی که فرد به این نتیجه برسد که توانایی اش جهت انجام کاری که از او انتظار میرود کافی نیست دچار اضطراب می می شود. بنابراین مهم ترین عامل اضطراب قضاوت شخص در مورد اهمیت کار و همچنین توانایی خود اوست. در عین حال عوامل اضطراب زا در ورزش را می قدرت به دو دسته موقعیتی و همچنین شخصی تقسیم کرد:

عوامل موقعیتی اضطراب:

اهمیت مسابقه: هر چه اهمیت مسابقه بیشتر باشد، احتمال افزایش اضطراب بیشتر می باشد. البته اهمیت مسابقه در نظر همه ورزشکاران یکسان نیست.

بلاتکلیفی: مثلاً در بازیهای تیمی هنگام و زمانی که نتیجه بازی مساوی می باشد، میزان اضطراب بیش از نوعی حالت می باشد که اختلاف دو تیم زیاد می باشد یعنی شرایطی که تیم حریف یا خیلی قوی تر یا خیلی ضعیف تر می باشد و همچنین نتیجه مسابقه معلوم می است و خواهد بود.همینطور بلاتکلیفی ورزشکار از اینکه آیا جزء نفرات اصلی تیم هست یا نه، آیا می تواند از سربازی یا دانشگاه مرخصی بگیرد و همچنین … می تواند از عوامل بی اطمینانی و همچنین بلاتکلیفی به شمار آید.

عوامل فردی یا شخصی:

اعتماد به نفس و همچنین اضطراب صفتی از عوامل فردی یا شخصی  خواهند بود که در فرد باعث اضطراب می شوند.

الف- اعتماد به نفس: هر چه اعتماد به نفس بیشتر باشد، اضطراب کمتر می باشد. بنابراین افزایش اعتماد به نفس سبب کاهش اضطراب می می شود.

ب- اضطراب صفتی: غیر از اضطراب مسابقه که یک اضطراب موقعیتی می باشد، همه انسانها از نظر اضطراب صفتی با هم متغایر و متفاوت اند. بعضی ها موقعیت های زیادی برایشان اضطراب زاست. بنابراین هرچه اضطراب صفتی یک ورزشکار بیشتر باشد احتمال مضطرب شدن او در مسابقه بیشتر می باشد.

روش های مقابله با اضطراب:

کنترل فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن: انظار و افکار منفی را به مثبت تبدیل کنید.

تمرکز بر تکلیف: به جای تمرکز بر پس نتیجه آن می شود که، توجه خود را به کارهایی معطوف کنید که در دست دارید.

 به موارد و نکات مثبت خود توجه کنید.

 آمادگی روانی پیش از مسابقه: تصویرسازی، آرمیدگی و همچنین …

 تنظیم وقت: بهره بری و استفاده بهینه از وقت جهت تمرین و همچنین سایر مسائل زندگی

تمرین سخت: انجام تلاش مطلوب در تمرین در تمرین، شرایط اضطراب زا را ایجاد کنید.

 به زمان حال تمرکز کنید: به قبل و همچنین آینده فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن نکیند.

 آماده به مسابقه بیایید: با برنامه جذاب و جالب و خوب و همچنین نقشه بیایید، وسایل مهیا باشد، در زمان مناسب، احتمال ها را تا حد ممکن پیش بینی کنید و همچنین اقدامات مقابل را بیندیشید.

رعایت موارد ذکر شده باعث می می شود تا در مواقع اضطراب بتوانید آرامش خود را حفظ کنید و همچنین بر اضطراب خود غلبه کنید.

(طیبه خزاعلی)

http://www.yjc.ir/fa/news/5519970/%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D8%B9%D9%85%D9%84%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D9%88%D8%B1%D8%B2%D8%B4%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%B6%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%A8
تازه ترین و جدیدترین خبرهای فرهنگی و اجتماعی : کاهش عملکرد اسپورت و ورزشی با اضطراب

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

4254164_881.jpg

آگهی استخدام ۲۰ اسفند ۹۴

آگهی استخدام ۲۰ اسفند ۹۴ تیم نبض بازار باشگاه خبرنگاران، جهت سهولت دسترسی کاربران آگهی‌های …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *