یکشنبه , آبان ۲۷ ۱۳۹۷
خانه / مقالات / پایان نامه واقعه غدیر

پایان نامه واقعه غدیر

● حجهٔ الوداع
پیامبر محترم (ص) در سال دهم هجرت برای انجام فریضه و تعلیم مراسم حج به مکه عزیمت کرد. این بار انجام این فریضه با آخرین سال عمر پیامبر عزیز مصادف شد و از این جهت آن را «حجهٔ الوداع» نامیدند. افرادی که به شوق هممسافرت ی و یا آموختن مراسم حج همراه آن حضرت بودند تا صد بیست هزار تخمین زده شده اند. ….
3036graduat پایان نامه واقعه غدیر
پایان نامه ارشد

پایان نامه مدیریت,پایان نامه مدیریت,پایان نامه مدیریت

مراسم حج به انتها رسید و پیامبر اکرم (ص) راه مدینه را, در حالی که گروهی انبوه او را بدرقه می کردند جزافرادی که در مکه به او پیوسته بودند همگی در رکاب او بودند, در پیش گرفت. چون کاروان به پهنه بی آبی به نام «غدیرخم» رسید که در سه میلی«جحفه» قرار دارد, پیک وحی فرود آمد به پیامبر فرمان توقف داد.پیامبر نیز دستور داد که تمام از حرکت باز ایستند و بازماندگان فرا رسند
.
کاروانی ان از توقف ناگهانی و به ظاهر بی موقع پیامبر در این منطقه بی آب, آن در نیمروزی گرم که گرما آفتـاب بسیار زیاد سوزنده و زمین تفتیده بود, درشگفت ماندند. مردم با خود می گفتند: فرمان بزرگی از جانب خدا رسیده است ودر ارزش فرمان همین بس که به پیامبر مأموریت داده است که در این موقع نامساعد تمام را از حرکت باز دارد و فرمان خدا را ابلاغ نماید .
فرمان خدا به رسول محترم طی آیه زیر نازل شد:
یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک ان لم تفعل فما بلغت رسالته الله یعصمک من الناس (مائده: ۶۷)
«ای پیامبر, آنچه را از پروردگارت بر تو فرود آمده است به مردم برسان اگر نرسانی رسالت خدای را بجا نیاورده ای ; و خداوند تو را از گزند مردم حفظ می نماید .
دقت در مضمون آیه ما را به نکات زیر هدایت می نماید :
▪ اولاً: فرمانی که پیامبر (ص) برای ابلاغ آن مأمور شده بود آنچنان خطیر و عظیم بود که هرگاه پیامبر (بر فرض محال) در رساندن آن ترس ی به خود راه می داد آن را ابلاغ نمی کرد رسالت الهی خود را انجام نداده بود, بلکه با انجام این مأموریت رسالت وی تکمیل می شد.
به عبارتی دیگر, هرگز مقصود از «ما انزل الیک» مجموع آیا ت قرآن و دستورهای اسلامی نیست. زیر ناگفته پیداست که هرگاه پیامبر (ص) مجموع دستورهای الهی را ابلاغ نکند رسالت را انجام نداده است یک چنین امربدیهی نیاز به نزول آیه ندارد. بلکه مقصود از آن, ابلاغ امر خاصی است که ابلاغ آن مکمل رسالت شمرده می شود و تاابلاغ نشود وظیفه خطیر رسالت رنگ کمال به خود نمی گیرد. یناجهت ن, می بایست مورد مأموریت یکی از اصول خیلی مهم اسلااست که با دیگر اصول فروع اسلامی پیوستگی داشته بعد از یگانگی خدا و رسالت پیامبر مهمترین مسئله شمرده شود.
▪ ثانیاً: از نظر محاسبات اجتماعی, پیامبر (ص) ابه احتمال زیاد ل می داد که در طریق انجام این مأموریت ممکن است از جانب مردم آسیبی به او برسد خداوند جهت تقویت عزم او می فرماید: «و الله یعصمک من الناس».
هم اکنون بایستی دید از بین احتمـا لاتی که مفسران اسلامی در تعیین موضوع مأموریت داده اند کدام به مضمون آن نزدیکتر است.
محدثان شیعه همین طور سی تن از محدثان بزرگ اهل تسنن بر آنند که آیه در غدیر خم نازل شده است طی آن خدا به پیامبر (ص) مأموریت داده که حضرت علی (ع) را به عنوان «مولای مؤمنان» معرفی نماید .
ولایت و جانشینی امام بعد از پیامبر از موضوعات خطیر پر ارزش ی بود که جا داشت ابلاغ آن مکمل رسالت باشد خودداری از بیان آن, مایه نقص در امر رسالت شمرده شود.
همین طور جا داشت که پیامبر گرامی, از نظر محاسبات اجتماعی سیاسی, به خوف رعبی راه دهد, زیراوصایت و جانشینی شخصی مانند حضرت علی (ع) که بیش از سی و سه سال از عمر او نقدیم بود بر گروهی که ازنظر سن سال از او به مراتب بالاتر بودند زیاد پرهزینه بود. قدیم از این, خود خیلی از بستگان همین افراد که دور پیامبر (ص) را گرفته بودند در صحنه های نبرد به دست حضرت علی (ع) ریخته شده بود حکومت چنین فردی برمردمی کینه توز بسیار زیاد سخت خواهد بود.
به علاوه, حضرت علی (ع) پسر عمو داماد پیامبر (ص) بود و تعیین چنین فردی برای خلافت در نظر افراد کوته بین به یک نوع تعصب فامیلی حمل می شده است.
ولی به ر این زمینه های نامساعد, عزم حکیمانه خداوند بر این تعلق گرفت که پایداری نهضت را با نصب حضرت علی (ع) تضمین نماید رسالت جهان ی پیامبر خویش را با تعیین فرمانبردار و آموزش بعد از او تکمیل سازد.
● شرح حادثه غدیر
آفتـاب داغ نیمروز هجدهم ماه ذی الحجه بر سرزمین غدیر خم به شدت می تابید گروه انبوهی که تاریخ تعداد آنهارا از هفتاد هزار تا صد بیست هزار ضبط کرده است در آن محل به فرمان پیامبر خدا فرود آمده بودند در انتظارحادثه تاریخی آن روز به سر می بردند, در حالی که از شدت گرما رداها را به دو نیم کرده , نیمی بر سر و نیم دیگر را زیرپا انداخته بودند.
در آن لحظات حساس, طنین اذان ظهر همه بیابان را فرا گرفت و ندای تکبیر مؤذن بلند شد. مردم را جهت ادای نماز ظهر آماده کردن د و پیامبر نماز ظهر را با آن اجتماع پرشکوه, که سرزمین غدیر نظیر آن را هرگز به خاطرنداشت, بجا آورد و پس به بین جمعیت آمد بر منبر بلندی که از جهاز شتران ترتیب یافته بود قرار گرفت و باولوم بلند خطبه ای به شرح زیر ایراد کرد:
«ستایش از آن خداست. از او یاری می خواهیم به او ایمان داریم بر او توکل می کنیم از شر نفسهای خویش وبدی کردارهایمان به خدایی پناه می بریم که جز او برای گمراهان هادی روش ی نیست ; خدایی که هر کس راهدایت کرد جهت او گمراه کننده ای نیست. گواهی می دهیم که خدایی جز او نیست و محمد بنده خدا و فرستادهء اوست.
هان ای مردم, نزدیک است که من دعوت حق را لبیک گویم و از بین شما بروم. و من مسئولم شما مسئول هستید. درباره من چه فکر می بکنید ؟
اصحاب پیامبر گفتند: گواهی می دهیم که تو آیین خدا را تبلیغ کردی و نسبت به ما خیر خواهی و نصیحت کردی دراین راه خیلی کوشیدی خداوند به تو انعام نیک بدهد.
پیامبر اکرم (ص), زمان ی مجدداً آرامش بر جمعیت حکمفرما شد, فرمود:
آیا شما گواهی نمی دهید که جز خدا, خدایی نیست محمد بنده خدا پیامبر اوست ؟ بهشت و دوزخ و مرگ حق است و روز رستاخیر شکی وجود ندارد فرا خواهد رسید خداوند افرادی را که در خاک پنهان شده اند زنده خواهد کرد؟
اصحاب پیامبر گفتند: آری, آری, گواهی می دهیم.
پیامبر (ص) ادامه داد:
من در بین شما دو چیز گرانبها به یادگار می گذارم ; چگونه با آنها معلت ه خواهید کرد؟ ناشناسی پرسید: مقصود ازاین دو چیز گرانبها چیست ؟
پیامبر (ص) فرمود:
ثقل اکبر کتاب خداست که طرف آن در دست خدا طرف دیگرش در دست شماست. به کتاب او چنگ بزنیدتا گمراه نشوید. ثقل اصغر عترت اهل بیت من است. خدایم به من داده که دو یادگار من تا روز رستاخیر از هم جدا نمی شوند.
هان ای مردم, بر کتاب خدا عترت من پیشی نگیرید از آن دو عقب نمانید تا نابود نشوید.
در این موقع پیامبر (ص) دست حضرت علی (ع) را گرفت بالا برد, تا جایی که سفیدی زیر بغل او بر تمام مردم نمایان شد تمام حضرت علی (ع) را در کنار پیامبر دیدند او را به خوب ی شناختند و درپیدا کردن د که مقصود از این اجتماع مسئله ای است که مربوط به حضرت علی (ع) است همگی با ولع خاصی آماده شدند که به سخنان پیامبر (ص) گوش فرا دهند.
پیامبر فرمود:
هان ای مردم, سزاوارترین فرد بر مؤمنان از خود آنان کیست ؟
اصحاب پیامبر جواب دادند: خداوند پیامبر او خوبتر می دانند.
یامبر (ص) ادامه داد:
خداوند مولای من و من مولای مؤمنان هستم بر آنها اوز خودشان اولی سزاوارترم. هان ای مردم, «هر کس که من مولا رهبر او هستم, علی مولا فرمانبردار اوست».
رسول اکرم (ص) این عبارت انتها را سه بار دوباره تکرار کرد و پس ادامه داد:
– بنا به نقل احمد بن حنبل در مسند او, پیامبر (ص) این عبارت را چهار بار تکرار کرد.
پروردگارا, رفیق بدار فردی را که علی را رفیق بدارد و دشمن بدار کسی را که علی را دشمن بدارد. خدایا, اصحاب علی را یاری کن دشمنان او را خوار ذیل گردان. پروردگارا, علی را محور حق قرار ده.
پس افزود:
لازم است حاضران به غایبان دهند دیگران را از این امر مطلع کنند.
هنوز اجتماع با شکوه به حال خود باقی بود که فرشته وحی فرود آمد به پیامبر محترم (ص) بشارت داد که خداوند امروز دین خود را تکمیل کرد و نعمت خویش را بر مؤمنان بتمامه ارزانی داشت.
الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الادرود دیناً (سوره مائده, آیه ۳).
در این لحظه, ولوم تکبیر پیامبر (ص) بلند شد فرمود:
خدا را سپاسگزارم که دین را کامل کرد و نعمت خود را به انتها رسانید از رسالت من و ولایت علی پس ازمن خشنود شد.
پیامبر از اهمیت فرود آمد و اصحاب او, دسته دسته, به حضرت علی (ع) شاد باش می گفتند و او را مولای خود ومولای هر مرد زن مؤمنی میخواند ند. در این موقع حساس بن ثابت, شاعر رسول خدا, برخاست این حادثه بزرگ تاریخی را در قالب شعری با شکوه ریخت و به آن رنگ جاودانی بخشید. از چکامه مشهور او تنها به ترجمه دو بیت می پردازیم:
پیامبر به حضرت علی فرمود: برخیز که من تو را به پیشوایی مردم و روش ی آنان بعد از خود برگزیدم. هر کس که من مولای او هستم, علی مولای او است. مردم! بر شما ضروری است از پیروان راستین دوستداران واقعی علی باشد.
فمن کنت مولاه فهذا ولیه فکونوا له اتباع صدق موالیا
آنچه نگارش یافت خلاصه این واقعه بزرگ تاریخی بود که در مدارک پژوهشگران اهل تسنن وارد شده است. درکتابهای شیعه این حادثه به طور وسیع تر بیان شده است. مرحوم طبرسی در کتاب احتجاج خطبه مشروحی از پیامبر (ص) نقل می نماید که علاقه مندان می توانند به آن کتاب مراجعه کنند.
● حادثه غدیر هرگز فراموش نمی شود
عزم حکیمانه خداوند بر این تعلق گرفته است که واقعه تاریخی غدیر در تمام قرون و اعصار, به صورت زنده دردلها و به صورت مکتوب در اسناد کتب, بماند و در هر عصر و زمانی نویسندگان اسلامی در کتابهای تفسیر حدیث و کلام و تاریخ از آن سخن بگویند و گویندگان مذهبی در مجالس وعظ و خطابه درباره آن داد سخن دهند و آن را ازفضای ل غیر قابل انکار حضرت علی (ع) بشمارند. نه فقط خطبا و گویندگان, بلکه شعرا و سرایندگان بسیاری از این حادثه الهام گرفته اند و ذوق ادبی را از تأمل در زمینه این حادثه از اخلاص نسبت به مالک ولایت مشتعل تهیه و تولید اند عالیترین حتمـا ت را به صورت های گوناگون به زبانهای مختلف از به یادگار گذاشته اند.
از این جهت, کمتر واقعه تاریخی همچون رویداد غدیر مورد توجه پژوهشگران , اعم از محدث و مفسر و متکلم وفیلسوف و خطیب و شاعر مورخ و سیره نویس, قرار گرفته است تا این اندازه در مورد عنایت مبذول شده است.
یکی از علل جاودانی بودن این حدیث, نزول دو آیه از ت قرآن کریم در مورد این حادثه است و تا روزی که قرآن باقی است این حادثه تاریخی باقی خواهد بود از خاطرها محو نخواهد شد.
جامعه اسلامی در اعصار دیرینه آن را یکی از اعیاد مذهبی می شمرده اند و شیعیان هم اکنون هم این روز را عیدمی گیرند مراسمی را که در دیگر اعیاد اسلامی بر پا می دارند در این روز نیز انجام می دهند.
از مراجعه به تاریخ به خوب ی مصرف می شود که روز هجدهم ذی الحجهٔ الحرام در بین مسلمانان به نام روز عیدغدیر زیاد دیده شده بوده است, تا آنجا که ابن خلکان درمورد مستعلی بن المستنصر می گوید: در سال ۴۸۷هجری در روز عیدغدیر که روز هجدهم ذی الحجهٔ الحرام است مردم با او بیعت کردند. و العبیدی درمورد المستنصر بالله می نویسد: وی در سال ۴۸۷هجری, دوازده شب به انتها ماه ذی الحجه باقی مانده بود که درگذشت. این شب همان شب هجدهم ذی الحجه, شب عید غدیر است.
نه تنها ابن خلکان این شب را شب عید غدیر می نمامد, بلکه مسعودی و ثعالبی هم این شب را از شبهای مشهور در بین امت اسلامی شمرده اند.
ریشه این عید اسلامی به خود روز غدیر باز می گردد, زیرا در آن روز پیامبر (ص) به مهاجرین و انصار, بلکه به همسران خود, دستور داد که بر علی (ع) وارد شوند به او درباره چنین فضیلت بزرگی شادباش بگویند. زید بن ارقم می گوید: نخستین افرادی از مهاجرین که با علی دست دادند ابوبکر, عمر, عثمان, طلحه و زبیر بودند و مراسم شاد باش وبیعت تا مغرب ادامه داشت.
در ارزش این رویداد تاریخی همین اندازه کافی است که صدو ده نفر صحابی روایت غدیر را نقل کرده اند. اما این مطلب به مفهوم آن نیست که از گروه خیلی فقط همین تعداد حادثه را نقل کرده اند, بلکه تنها در کتابهای پژوهشگران اهل تسنن نام صدو ده تن به چشم می خورد. درست است که پیامبر (ص) سخنان را در اجتماع صد هزار نفری القاء کرد, ولی گروه بسیاری از آنان از نقاط دور دست حجاز بودند و از آنان حدیثی نقل نشده است. گروهی از آنان نیزکه این حادثه را نقل کرده اند تاریخ موفق به درج آن نشده است و اگر هم درج کرده به دست ما نرسیده است.
در قرن دوم هجری, که عصر «تابعان» است, هشتاد نه تن از آنان, به نقل این روایت پرداخته اند.
راویان روایت در قرنهای بعد همگی از علما و پژوهشگران اهل تسنن می باشند و سیصد شصت تن از آنان این روایت را در کتابهای آورده اند گروه بسیار زیاد ی به صحت و استواری آن اعتراف کرده اند.
در قرن سوم نود و دو دانشمند, در قرن چهارم چهل و سه, در قرن پنجم بیست و چهار, در قرن ششم بیست, درقرن هفتم بیست و یک, در قرن هشتم هجده, در قرن نهم شانزده, در قرن دهم چهارده, در قرن یازدهم دوازده, در قرن دوازدهم سیزده, در قرن سیزدهم دوازده در قرن چهاردهم بیست دانشمند این روایت را نقل کرده اند.
گروهی نیز تنها به نقل روایت اکتفا نکرده اند بلکه درمورد اسناد مفاد آن مستقلاً کتابهایی نوشته اند.
طبری, مورخ بزرگ اسلامی, کتابی به نام «الولایهٔ فی طریق روایت الغدیر» نوشته, این روایت را از متجاوز از هفتادطریق از پیامبر (ص) نقل کرده است.
ابن عقده کوفی در رساله «ولایت» این روایت را از صد پنج تن نقل کرده است.
ابوبکر محمد بن عمر بغدادی, مشهور به جعانی, این روایت را از بیست و پنج طریق نقل کرده است.
تعداد افرادی که مستقلاً پیرامون ویژگیها این حادثه تاریخی کتاب نوشته اند بیست شش نفر است.
پژوهشگران شیعه در مورد این حادثه بزرگ کتابهای ارزنده ای نوشته اند که جامعتر از تمام کتاب تاریخی «الغدیر» است که به خامه توانای نویسنده نامی اسلامی علامه مجاهد مرحوم آیهٔ الله امینی نگارش یافته است و در تحریر این بخش از زندگانی امام (ع) از این کتاب شریف مصرف زیادی به عمل آمد.
در غدیر چه گذشت؟

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی چیست؟ سرور اختصاصی یک کامپیوتر در یک شبکه مادی و معنوی برای خدمت به …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *