سه شنبه , مرداد ۳ ۱۳۹۶
خانه / سياسي / ورود زودهنگام چهره‌های درجه دو به انتخابات!

ورود زودهنگام چهره‌های درجه دو به انتخابات!

ورود زودهنگام چهره‌های درجه دو به انتخابات!

9309 11t143 ورود زودهنگام چهره‌هاي درجه دو به انتخابات!

در شهرستان‌ها هم برخی افراد بر اساس گرایش سیاسی رای می‌دهند اما کسی که محبوبیت قومی و محلی داشته باشد وضعیت مناسب‌تری خواهد داشت.
 
هنوز جدول برگزاری انتخابات مجلس آینده اعلام نشده اما با توجه به ادوار قبلی انتخابات، حدود یک سال دیگر، ثبت نام کاندیداها برای انتخابات مجلس به پایان رسیده است و بعید نیست نتایج اولیه احراز صلاحیت‌ها نیز اعلام شده باشد.

 

با این حال این انتخابات یک برزخ برای اصلاح‌طلبان است. شیرینی پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری و کسب نیمی‌ از کرسی‌های شورای شهر دهان اصلاح‌طلبان را شیرین کرده است و از سویی دیگر نبود احزاب قدرتمند و تاثیرگذار، پیچیده بودن و پیش‌بینی‌ ناپذیر بودن برخی فرایندها و در نهایت تاثیرگذاری عملکرد دولت اعتدالی بر سبد رای اصلاح‌طلبان، سبب شده تا برنامه‌ریزی برای انتخابات مجلس بعدی یکی از پیچیده‌ترین فرایندهایی باشد که اصلاح‌طلبان در آن قرار گرفته‌اند.

 

دراین زمینه دکتر شجاع پوریان با «آرمان» به گفت‌وگو پرداخت. وی در دوران ریاست‌جمهوری خاتمی دو بار به عنوان نماینده اصلاح‌طلب به مجلس راه یافت و در پیروزی سال ۹۲ اصلاح‌طلبان نیز وارد شورای شهر تهران شد. شجاع پوریان می‌گوید: این روزها نیز با مجموعه‌های مختلف اصلاح‌طلبان رابطه دارد و به دنبال مکانیزمی برای ائتلاف حداکثری می‌گردد.

متن کامل گفت‌وگوی شجاع پوریان با «آرمان» را در ادامه می‌خوانید:
 امروز این سوال مطرح است که چه فرایندی وجود داشت که فردی مثل دکتر شجاع پوریان در لیست اصلاح طلبان شورا قرار گرفت و آقای اصغرزاده قرار نگرفت و مثلا در انتخابات مجلس آینده آیا افرادی مثل الهه راستگو یا افرادی مثل دکتر مطهری در لیست اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرند؟

همیشه یکی از دغدغه‌های جریان اصلاح‌طلبی در هر انتخاباتی، مجلس، شورا و…، دغدغه بررسی صلاحیت‌ چهره‌های درجه اول و شاخص این جریان از سوی نهادهای ذیربط بوده است و حتی در روزهای منتهی به برگزاری انتخابات همه در کش و قوس این موضوع هستند تا بر اساس نتایج از سوی مراجع مربوطه اقدام به ارائه لیست انتخاباتی کنند. در انتخابات شورای شهر نیز انتخاب لیست اصلاح‌طلبان متاثر از عدم تائید برخی چهره‌های مطرح جریان اصلاح‌طلب بود که تصور نمی‌شد راهی به این انتخابات نداشته باشند. چنانچه دکتر ابتکار، آقای حاجی یا دکتر راکعی افرادی بودند که سابقه حضور در وزارت، مجلس و شورای شهر را داشتند اما فرصتی برای حضور در این انتخابات شورای شهر برای آنها فراهم نشد.

 

حتی بنده هم در دو مرحله اول که بررسی توسط فرمانداری و هیات اجرایی بود، رد صلاحیت شدم و در دور نهایی صلاحیتم تایید شد. می‌خواهم بگویم به همین دلیل نمی‌توان یک برنامه و طرح کلی برای انتخابات ارائه داد. با این حال برنامه‌ریزی‌هایی شروع شده است و بناست «شورای هماهنگی جبهه اصلاحات» نقش اساسی را در ایجاد ائتلاف بین نیروهای اصلاح‌طلب ایفا کند.

 

شورای هماهنگی هم کمیته ویژه‌ای را برای انتخابات در شهر تهران تشکیل داده‌اند و مسئولیت آن هم بر عهده دکتر محسن رهامی قرار گرفته است و بنا شده تا از همه ظرفیت‌ها و تمامی احزاب اصلاح‌طلب در این لیست استفاده شود تا یک هماهنگی وسیعی بین همه گروه‌های اصلاح‌طلب به وجود بیاید و چتر اصلاح‌طلبی شامل همه گروه‌های اصلاح‌طلب باشد.

 شما از تهران و شهرهای بزرگ صحبت می‌کنید در حالی که در بسیاری از شهرهای ایران که تنها یک نماینده دارند، به آن صورت بحث اصلاح‌طلبی و اصولگرایی مطرح نیست و مردم به چهره‌‌ها رای می‌دهند. فکر می‌کنید در انتخابات بعدی، اصلاح‌طلبان برای معرفی کاندیدا در همه سیصد و ده حوزه انتخابیه، نیروی کافی در اختیار دارند؟

در شهرهای کوچک مولفه‌های زیادی در انتخابات مردم تاثیرگذار است. یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها وابستگی قومیت‌های مختلف است. مولفه دیگر مولفه‌های محلی است و در نهایت انتساب به جریانات سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا! در حالی که در شهرهای بزرگ و تهران گرایش سیاسی نقش اصلی در انتخاب افراد را ایفا می‌کند اما در شهرهای کوچک مسائل دیگری هستند که نقش اساسی‌تر در انتخاب کاندیداها ایفا می‌کنند. البته در شهرستان‌ها هم برخی افراد بر اساس گرایش سیاسی رای می‌دهند اما کسی که محبوبیت قومی و محلی داشته باشد وضعیت مناسب‌تری خواهد داشت.

 

در حال حاضر در شهرستان‌ها، چهره‌های درجه دو و درجه سه اصلاح‌طلبان تحرکاتی را برای انتخابات مجلس شروع کرده‌اند. چه در قالب سخنرانی و حضور در مراسم‌های عمومی و چه در قالب ائتلاف‌ها و تشکیل واحدهای جدید سیاسی که برای ورود به انتخابات رایزنی می‌کنند. من معتقدم یکی از تنگناهای مهم برای اصلاح‌طلبان شهرستان، تعدد کاندیداهای اصلاح‌طلب برای ورود به انتخابات مجلس است.

 

حداقل تجربه من در انتخابات مجالس ششم و هفتم این مساله را نشان داده است که همواره چند رقیب اصلاح‌طلب در کنار من حضور داشتند و بخشی از بدنه رای اصلاح‌طلبی را به خود اختصاص دادند. به هر حال‌سازو کار حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده مجلس باید به شکلی باشد که این اتفاقات به حداقل برسد. اصلاح‌طلبان باید به سمت پیدا کردن راهکاری بروند که در نهایت در شهرهای مختلف خروجی و کسی که به عنوان کاندیدا معرفی شد با حمایت همه اصلاح‌طلبان به صحنه بیاید تا از تشتت آرا جلوگیری شود و همه در پایان از یک فرد حمایت کنند. این پراکندگی تا امروز بارها و بارها به اصلاح‌طلبان ضربه زده است.

 

ببینید ما شهرهایی داریم که بدنه سیاسی- اجتماعی آنان متمایل به اصلاح‌طلبان است. مثلا شهرستان ایذه که نزدیک به ۹۰ درصد مردم آن به آقای خاتمی رای دادند اما در انتخابات مجلس چون سبد آرا پراکنده می‌شود، در نهایت شاهدیم که برخلاف نظر کلی مردم شهر، یک نفر از جناح مقابل رای می‌آورد.

 باید برای رفع این مشکل یک راهکار ارائه داد؟
وقتی در جلسات آقای دکتر عارف برای انتخابات آینده شرکت می‌کردم یکی از مسائلی که مطرح کردم همین بود که روشی مرضی‌الطرفین باید یافت شود چرا که بعد از بررسی صلاحیت‌ها از سوی مراجع ذیربط، اختلاف نظرها از موضوعاتی است که می‌تواند پایگاه رای اصلاح‌طلبان را با مشکل مواجه کند.

 در مباحث سیاسی به نظر شما دولت آقای روحانی موفق بوده و توانسته محبوبیت اصلاح‌طلبان را افزایش دهد؟
ما از آقای روحانی انتظار داریم از تشکل‌ها و سلایق سیاسی کشور دفاع کند و در مجموع شرایط کشور را به گونه‌ای فراهم سازد که حضور اصلاح‌طلبان در عرصه انتخابات راحت‌تر شود تا انتخابات رقابتی‌تری داشته باشیم. اگر چنین شرایطی به وجود‌ آید می‌توانیم امیدوار باشیم در انتخابات آینده جریان اصلاح‌طلب موفقیت خوبی به دست آورند.

 

نگاه ما به دولت آقای روحانی متفاوت از دولت گذشته است، چراکه شعارهایی که ایشان در عرصه انتخابات مطرح کرد مردم و اصلاح‌طلبان به ایشان اقبال نشان دادند و این طیف با ازخودگذشتگی کاندیدای اصلی خود را کنار گذاشت و شخصیت‌های اصلاح‌طلب و پتانسیل این جریان در کنار آقای روحانی قرار گرفت؛ بنابراین انتظار داریم به عنوان شهروندان جمهوری اسلامی، آقای روحانی تلاش کند انتخاباتی که در دوره ایشان برگزار می‌شود متفاوت از دوره‌های گذشته باشد.

 جریان نزدیک به دولت قبل تا چه اندازه شانس پیروزی دارد؟
به هرحال موفقیت آنها به پایبندی آقای روحانی به وعده‌هایش بستگی دارد. اینکه ایشان بتواند به این وعده‌ها جامه عمل بپوشاند. البته دولت آقای روحانی نتوانسته به خوبی مشکلاتی که دولت آقای احمدی‌نژاد داشته را برای مردم روشن وتبیین کند.

 

بنابراین ازآنجایی که مردم از لطماتی که دولت قبل در عرصه‌های مختلف به کشور وارد کرده آگاهی کامل ندارند ممکن است زمینه بازگشت به قدرت برای احمدی‌نژاد فراهم شود؛ چرا که ایشان به خاطر رفتارها و کارهای پوپولیستی که داشته‌اند در بین طبقات فرودست جامعه جایگاه و پایگاهی دارد؛ لذا اگر ما بتوانیم به شکل منطقی و بدون اغراق گویی پیامدهای منفی که در دوران ریاست‌جمهوری ایشان ایجاد شده است را به مردم منتقل کنیم همان بخش از جامعه هم نسبت به آسیب‌های جدی جامعه مطلع خواهند شد و با چشمی باز‌تر تصمیم خواهند گرفت.

 بپردازیم به مسائل شورای شهر. فکر می‌کنید حالا که در شورای شهر اصلاح‌طلبان بیشتری حضور دارند، چه تغییراتی نسبت به دوره قبل شکل گرفته است؟
 تعداد اعضای شورا در این دوره بیش از دو برابر شده و از نظر کیفی هم در این دوره جمعی از افراد با تجربه که هر کدام در زمینه‌های متنوعی متخصص و صاحب تجربه هستند در شورا حضور دارند و ما تنوع تخصص‌ها و در عین حال تنوع دیدگاه‌ها و گرایش‌ها را شاهد هستیم. در شورای چهارم هفت نفر از نمایندگان ادوار مجلس، سه نفر با سابقه وزارت، چهار نفر از قهرمانان ورزشکار و افرادی با سابقه و فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی موثر حضور دارند.

 

از نظر سیاسی هم انتخابات برگزار شده نشان‌دهنده وزن تقریبا برابر اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در شوراست. تفاوت دیگری که در این دوره از فعالیت شورا به عنوان یک نکته متمایز دیده می‌شود این است که شورای سوم هم به دلیل اینکه مدت فعالیتش بیشتر از دوره قانونی اش تداوم پیدا کرد و از چهار سال به شش سال افزایش یافت و هم به دلیل اینکه از نظر سیاسی با شهردار وقت همسو بود عملکرد متفاوتی با شورای چهارم داشت؛ متفاوت از این نظر که بیشتر همسو با شهرداری وقت عمل می‌کرد.

 

شاید هم شورا نیاز نمی‌دید در مسائل شهرداری ورود پیدا کند و هم شهرداری ضروری نمی‌دید که در همه مسائل نظر و نگاه شورا را ببیند یا بپرسد. تغییری که در شورای چهارم به لحاظ کمی و کیفی ایجاد شده جایگاه و اقتدار شورای تهران را افزایش داده است و اعضا و در مجموع کلیت شورا بر این باور هستند که باید نظارت عالیه و همه‌جانبه‌ای را در مسائل تهران اعمال کنند و این نگاه و رویکرد در ارتباط شورا با شهرداری و پاسخگویی شهرداری به شورا تاثیرگذار بوده است.

 

به عنوان مثال من در پیگیری امور اجرایی شورا و هنگامی که قصد مکاتبه با یکی از مدیران شهرداری را برای گسترش فناوری‌های شورا داشتم، متوجه شدم رئیس شورا در دوره سوم هم با همان مدیر مکاتبه کرده، علاوه بر آن نایب‌رئیس وقت شورا هم پیرو همان مکاتبه که بی‌پاسخ مانده، مکاتبه مشابهی داشته اما مدیرکل شهرداری به خودش زحمت نداده بود حتی پاسخی کلی هم به شورا بدهد اما امروز تک تک اعضای شورا با شهردار تهران و معاونان مختلف مکاتبه می‌کنند، بحث می‌کنند، سوال می‌پرسند و اساسا رفت و آمد مدیران شهرداری و شهردار تهران به شورا بیشتر شده است.

 

در کمیسیون‌ها، در جلسات تخصصی و در جلسات رسمی مدیران و معاونان شهرداری حضور دارند و مدیریت شهری احساس می‌کند که باید به شورا جواب بدهد و هماهنگی بیشتری داشته باشد چرا که آنها هم به این نتیجه رسیده‌اند که این شورا را نمی‌توان نادیده گرفت و مثل گذشته با آن کار کرد.

 یکی از مسائلی که درباره شوراها به‌ویژه شورای دوره اول در پایتخت مطرح بوده بحثی است که شما هم از آن به عنوان سیاست‌زدگی اشاره کردید. این موضوع را چگونه می‌توان بررسی کرد؟
معمولا در زمان انتخابات کاندیداهای شورا مانند بسیاری از کاندیداهای دیگر تلاش زیادی را صرف ارائه شعارهای پر زرق و برق و جذاب و مناسب با حال و احوال جامعه و مردم می‌کنند و شاید هزینه‌های زیادی هم در این راه صرف شود، اما عدم شناخت و آگاهی، هم مردم و هم کاندیداها از مسائل اصلی حوزه شهری و اولویت‌های مهم، سبب می‌شود پس از انتخاب بسیاری از این شعارها یا به فراموشی سپرده شود یا به‌دلیل تمایلات گروهی و سیاسی، همواره به آب و رنگ سیاسی و جناحی آمیخته شود که ورای وظایف اصلی اعضای شوراست و مردم را دچار سرخوردگی و خستگی از مباحث سیاسی بی‌ربط به موضوعات و گاه بی‌تفاوتی در قشر اندیشمند و فرهیخته جامعه شهری می‌کند. یکی دیگر از پیامدها، این است که وعده‌ها در حد همان وعده انتخاباتی باقی مانده و سبب‌ دور ماندن از سازندگی و اخلال در رشد و توسعه عمرانی و اجتماعی شهر و محلات و درگیر شدن با مسائل دیگر می‌شود.

 

اگر بخواهم همین‌جا به آسیب بعدی یعنی کمرنگ شدن یا ناآگاهی نسبت به مسئولیت اجتماعی اشاره کنم، باید بگویم طی این سال‌ها با وجود اینکه نمایندگان مردم عموما دغدغه خدمتگزاری را به عنوان دغدغه خاطر اصلی و اولویت خود برای به دست گرفتن مسئولیت عنوان کرده‌اند، اما متاسفانه کمتر به مسئولیت اجتماعی منتخبان مردم پرداخته شده است.

 

شاید ناآگاهانه اعضای منتخب پس از مدتی که در گرفتاری‌ها و مشکلات متعدد و متنوع مسئولیت وسیع خود غرق یا دچار سردرگمی می‌شوند، به‌تدریج مسئولیت اجتماعی خود را نسبت به رای مردم و وظایفی که در قبال مردم و شهروندان دارند فراموش می‌کنند. همین امر را می‌توان عامل موثری در پاسخگو نبودن اعضای منتخب به شهروندان دانست.

 یکی از شعارهای همیشگی اصلاح‌طلبان در انتخابات شفاف‌سازی بوده. فکر نمی‌کنید بر این اساس لازم باشد مشروح مذاکرات شورا به سمع و نظر مردم برسد؟
 بله، قصد داریم مشروح مذاکرات شورا را هم آماده کنیم طوری که جلسه شورا هفتگی استخراج و پیاده‌سازی و مستند شود و بعد مشروح مذاکرات را منتشر کنیم که در اختیار پژوهشگران و افرادی که نیاز دارند قرار گیرد.

اغلب شهروندان وقتی به شورا مراجعه می‌کنند متوجه می‌شوند هیچ‌سازو کاری برای مراجعات آنها وجود ندارد و ساعت‌ها کنار در ورودی معطل می‌شوند و حتی یک نفر نیست که به آنها بگوید چه باید بکنند یا حتی برایشان توضیح دهد که شکایت و کارشان اصلا آیا با شورا مرتبط هست یا نیست، یعنی حتی یک کیوسک اطلاع‌رسانی هم در شورا نداریم. در این زمینه چه کردید؟
 حجم کارهای اجرایی شورا آنقدر زیاد بوده که هنوز در این زمینه ورود پیدا نکردیم. یکی از مشکلات همین مراجعات اشتباهی به شوراست. ما باید مجموعه قدرتمندی به عنوان دبیرخانه دایمی پیش‌بینی کنیم که هم مراجعات و هم مکاتبات را ساماندهی کند و این کار را خواهیم کرد. خیلی از این مراجعات هیچ ارتباطی به شورای شهر ندارند.

 

مثلا فردی هست که با یکی از زیرمجموعه‌های شهرداری تهران مشکلی پیدا کرده، مساله‌ای که باید از طریق پیگیری‌های حقوقی و قضایی دنبال شود و شورای شهر نهاد ناظری است که نمی‌تواند به این اختلافات رسیدگی کند. بخش زیادی از درخواست‌ها از این جنس است، بخش دیگری از درخواست‌ها کمک‌های نقدی و بلاعوض و اقتصادی است در حالی که متقاضی باید به یکی از نهادهای حمایتی مراجعه کند. تعداد دیگری از مراجعات درخواست برای کار و شغل است و مجموعه این موارد همه با کار شورا نامرتبط است.

 

یکی از مشکلات ما الان این است که مراجعه‌کنندگان حرفه‌ای شده‌اند برای مثال به هر کدام از اعضای شورا مراجعه می‌کنند و درخواست کمک می‌کنند، از یک عضو شورا صد هزار تومان می‌گیرند، از عضو دیگر صد هزار تومان و به همین ترتیب در یک چرخه‌ای کار خودشان را پیش می‌برند.

 

الان در حال شناسایی و بررسی این مشکلات هم هستیم اما با وجود همه مشکلات و مسائلی که اشاره کردم، این راه درست این است که ما در شورا شرایطی را فراهم کنیم و به شهروندان حرمت بگذاریم که آنها زمانی که به شورا مراجعه می‌کنند ولو اینکه اشتباه آمده باشند به آنها مشاوره اداری بدهیم که به کجا مراجعه کنند. گفتم که به دلیل حجم مسائل کاری تا الان در این زمینه اقدامی نکرده‌ایم اما در آینده نزدیک حتما فکری برای این موضوع خواهیم کرد.

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

اعلام عارف و سکوت‌ لاریجانی!

به گزارش نامه‌نیوزو روز قدیم محمدرضا عارف منتخب اول مردم تهران در مجلس دهم که …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *