پنج شنبه , مرداد ۲۵ ۱۳۹۷
خانه / علمي پزشكي / بازی های متفاوتِ کودکان اوتیستیک

بازی های متفاوتِ کودکان اوتیستیک

بازی های متغایر و متفاوتِ کودکان اوتیستیک

n00035847 b بازی های متفاوتِ کودکان اوتیستیک

بازی جهت یک کودک هدفی جز خود بازی ندارد؛ او جهت رسیدن به چیزی یا هدفی بازی نمی‌کند، بلکه صرفاً لذت بردن از آن کنش غیر اجباری مد نظرش می باشد. درواقع بازی کنش و همچنین فعالیتی می باشد که برعکس فعالیت کار، به دنبال یک هدف بیرونی مثل کسب دخل و درآمد یا رسیدن به اهداف خاص نیست. آن فعالیت ذاتی و همچنین خود انگیخته، بر بسیاری از جنبه‌های رشد از قبیل رشد حرکتی، رشد شناختی، رشد فرهنگی و اجتماعی و همچنین حتی رشد اخلاقی کودک تأثیر دارد. آن تعاریف مدخلی می باشد جهت وارد شدن به بحث بازی جهت کودکان شامل اختلالات طیف اوتیسم.

متأسفانه والدین کودکان شامل آن اختلال از زمانی که متوجه می‌شوند کودک شان شامل چنین مشکلی می باشد، البته در صورت مساعد بودن شرایط اقتصادی و مالی، کودکان خود را به انواع و همچنین اقسام درمان‌ها متصل می‌کنند و همچنین بهبود آن هم را در ساعات بسیاری که صرف رفتن به کلینیک‌ها و همچنین انجمن‌ها می‌می شود می‌بینند؛ به نوعی والدین تصور می‌کنند که هر چه اکثرا و بیشتر به کلینیک‌ها رفت و آمد و مراجعه کنند و همچنین کودک خود را تحت رویکردهای درمانی بیشتری قرار دهند، هم وظیفه خود را کاملاً انجام داده‌اند و همچنین آسودگی وجدانشان را تأمین نموده اند و همچنین هم آنکه چنین رفتاری در بهبود هر چه سریعتر فرزندشان بیشترتأثیر دارد.

چنین رفتاری باعث فراموشی جنبه خیلی زیاد مهمی می‌می شود و همچنین آن هم جنبه مهم و همچنین اساسی نادیده گرفتن و همچنین نادیده گرفتن کودکی و همچنین بچگی فرزندشان می باشد. یک فرد شامل اختلالات طیف اوتیسم، شبیه هر انسان غیره ای دوره‌ای را می‌گذراند به نام کودکی و همچنین در آن دوره اساسی‌ترین کنش، بازی می باشد. عموماً والدین فراموش می‌کنند کودک شان نیازمند می باشد که بازی کند، هیجانات خود را در قالب بازی‌ها تخلیه کند یا اطلاعات ضروری زندگی‌اش را از روی بررسی کردن و همچنین عمل کردن روی اشیا به دست آورد. نادیده گرفتن چنین نیازی در مجموع به نادیده گرفتن کودکی آن فرد منجر می‌می شود و همچنین تصور نادرستی را پایه‌گذاری می‌کند، مبنی بر آنکه چنین افرادی صرفاً نیازمند درمان خواهند بود و همچنین بس.

بازی کودکان مبتلا به اوتیسم شامل جنبه‌ای یکنواخت و همچنین تکرار شونده می باشد که به نظر می‌رسد هیچ منظوری را برآورده نمی‌سازد. اکثرا و بیشتر آن بچه‌ها خود را با اشیای بی‌جان سرگرم می‌کنند و همچنین از اشیایی که به دور خودشان می‌چرخند لذت می‌برند و همچنین با بچه‌های دیگر بازی نمی‌کنند. سبک بازی کردن آن کودکان با افرادی که چنین اختلالی ندارند، متغایر و متفاوت می باشد.

آن تفاوت‌ها را راجرز آن‌گونه دسته‌بندی کرده می باشد:

۱- آنها تمایل بیشتری به تکرار یک کار نسبت به همسالانشان دارند.
۲- زمان خود را بیش از حد معمول با اسباب بازی و همچنین انجام کاری یکسان می‌گذرانند. گویی آنها از دیگر کودکان دیرتر خسته می‌شوند.
۳- بازی‌های آنها معمولاً نسبت به همسالانشان خیلی زیاد ساده می باشد. از انجام بازی‌های ساده با اسباب بازی‌ها اکثرا و بیشتر لذت می‌برند و همچنین معمولاً کارهای قدیمی را تکرار می‌کنند و همچنین انگار تجربه و مهارت بالا‌های جدیدی کسب نمی‌کنند.
۴- ممکن می باشد آنها با اشیا به صورت غیرمعمول بازی کنند.
۵- تمایل کمتری به بازی‌های تقلیدی نسبت به همسالانشان دارند و همچنین گویی آن بازی‌ها را متوجه نمی‌شوند.
۶- زمانی که با اسباب بازی هایشان به تنهایی بازی می‌کنند، راضی ترند. آنها نسبت به همسالانشان تمایل کمتری به راه دادن والدین، خواهر و همچنین برادر و همچنین… در بازی‌هایشان دارند.

تمام آن تفاوت‌ها در نوع بازی یک کودک مبتلا به اوتیسم، اهمیت آن مسأله را اکثرا و بیشتر می‌کند که والدین آن کودکان بایستی و حتما بدانند بازی را از کجا و همچنین چگونه و چطوری با کودک‌شان آغاز کنند، چرا که ممکن می باشد کودک علاقه و همچنین توجهی به اسباب بازی‌هایی که دارد، نشان ندهد یا آنکه به شکل معمولی که دیگر کودکان از آن هم اسباب بازی‌ها بهره بری و استفاده می‌کنند، با آنها رفتار نکند. جهت مثال ممکن می باشد آن کودک علاقه بالایی داشته باشد با یک تکه نخ بازی کند یا آنکه از رشته‌های کنار قالی خوشش بیاید و همچنین ساعت های طولانی و زیاد مشغول بازی با آنها باشد.

جهت وارد شدن به بازی آن کودک بایستی و حتما والدین علاقه‌های کودک را مد نظر قرار دهند و همچنین همبازی شدن را از جایی آغاز کنند که کودک به آن هم اسباب بازی یا شیء مورد نظرش علاقه دارد، حتی در صورتی که شیء عجیب و همچنین غیرمعمول باشد. در آن صورت می‌قدرت کم‌کم اشیای دیگر و همچنین اسباب بازی‌های متنوعی را نیز وارد کرد که توجه کودک را جلب کنند و همچنین همزمان با وارد شدن آن اشیا می‌قدرت اطلاعات جزئی در موردشان به کودک ارائه داد. migna.ir در آن صورت همزمان با بازی کردن و همچنین ساخته یا ایجاد فضایی که مورد علاقه کودک باشد، می‌قدرت آموزش‌های مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری را نیز به کودک ارائه داد.

از طرفی آن کودکان نیازمند آن خواهند بود که با آنها بازی‌های حسی- حرکتی می شود، بازی‌هایی که بدن در آن هم اکثرا و بیشتر درگیر باشد، حتی بایستی و حتما گاهی با او کشتی گرفت، اورا قلقلک داد یا آنکه بازی بپر بپر را با او انجام داد، زیرا آن کودکان همچون تمام کودکان دیگر همچنین و علاوه بر مستلزم و نیاز به آموزش، نیازمند گذراندن دوران کودکی خواهند بود و همچنین چنین رفتاری همچنین و علاوه بر ساخته یا ایجاد فضای نشاط آور، کودک را به فعالیت‌های بدنی وادار می‌کند که موجب هماهنگی اندام‌ها و همچنین مسلط بودن و تسلط داشتن بهتر فرد روی اندام‌های خود می‌می شود.

با آوردن مثالی می‌قدرت موارد ذکر شده را ملموس‌تر کرد، فرض کنید کودک به آبمیوه‌گیری علاقه بسیاری نشان می‌دهد و همچنین دوست دارد ساعات بسیاری را به تماشا یا بازی کردن با آن هم بگذراند. در آن نقطه با شناسایی علاقه کودک می‌قدرت به دنیای بازی او وارد شدن کرد. می‌قدرت در طی آن همبازی شدن، ارتباط و رابطه علی معلولی فشار دادن دکمه و همچنین روشن شدن را به او آموزش داد، به مرور انواع میوه‌ها را به او شناساند.

همچنین می‌قدرت اسامی مزه‌ها و همچنین مفهومشان را نیز به کودک آموزش داد و همچنین او را آزمود که در صورت پاسخ دهی مطلوب پاداشی گرفتن کند. در چنین فضایی (بودن در فضای دلخواه و همچنین لذت قسمت و بخش) بی‌آنکه علاقه کودک را سرکوب کرده باشیم، به مراتب شانس یادگیری کودک را افزایش داده‌ایم و همچنین مانع رفتار‌های کودکانه او نیز نشده‌ایم.

مسعود ریاحی

*عضو انجمن اوتیسم ایران

 

 

کلمات کلیدی: اوتیسم،کودکان اوتیستیک،بازی اوتیسم

http://migna.ir/vdcgu79w.ak9nt4prra.html
بهترین خبرهای جدید اسپورت و ورزشی : بازی های متغایر و متفاوتِ کودکان اوتیستیک

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

n00036161-s.jpg

زخمی که انسان را به آستانه مرگ می برد

زخمی که انسان را به آستانه مردن و مرگ می برد ارتباط و رابطه تن …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *