پنج شنبه , شهریور ۳۰ ۱۳۹۶
خانه / علمي پزشكي / استرس و راه های مقابله با آن

استرس و راه های مقابله با آن

استرس و همچنین راه های مقابله با آن هم

طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و همچنین آموزش علم پزشکی جدید ، ۲۳ قسمت و بخش شهروندان و مردم شهر کشور از معظلات و مسائل و مشکلات جدی سلامت روان رنج می برند که شایع ترین اختلالات روان در کشور نیز استرس، اضطراب و همچنین افسردگی می باشد.

استرس یا تنیدگی یا فشار روانی در روان شناسی به معنای فشار و همچنین نیرو می باشد و همچنین هر محرکی که در انسان ساخته یا ایجاد تنش کند، استرس زا یا عامل تنیدگی نامیده می می شود.

هر چالش یا تهدیدی جهت ما رفاه اشخاص به عنوان استرس تلقی می می شود و همچنین هرچند استرس در باور عموم شهروندان و مردم شهر به عنوان یک پدیده منفی نقش بسته ولی باید توجه داشت شاید تعجب کنید در صورتی که بدانید که زندگی بدون استرس نی می تواند خسته کننده و همچنین حتی بی معنی باشد یعنی استرس هم جنبه مثبت دارد و همچنین هم جنبه منفی.

ولی باید توجه داشت آنچه اکثرا و بیشتر در سلامت روان به آن هم توجه می می شود جنبه منفی استرس می باشد که می تواند منجر به اختلالات روان می شود.

هنگام استرس چه اتفاقی در بدن می افتد؟

استرس به احساس فرد نسبت به یک موقعیت گفته می می شود در حالیکه عوامل استرس زا مانند سر و همچنین صدا در محیط پیرامون وجود دارند.

هنگامی که فرد دچار استرس می می شود بدن مقادیر بسیاری از مواد شیمیایی متنوع و گوناگون و مختلف مانند کورتیزول، آدرنالین و همچنین نورآدرنالین تولید می کند که موجب افزایش ضربان قلب، آمادگی عضلانی، افزایش تعریق و همچنین هشیاری می می شود که همه آن عوامل کمک می کند که انسان در یک اوضاع خطرناک براثر استرس واکنش بهتری نشان دهد.

البته آن استرس تاثیرات غیره ای نیز بر بدن دارد که منفی می باشد مانند تاثیرات منفی آن هم بر سیستم گوارش و همچنین سیستم ایمنی بدن.

افزایش ضربان قلب و همچنین تندتر نفس کشیدن نیز در طولانی مدت می تواند مشکلاتی جهت سلامتی ساخته یا ایجاد کند.

در صورتی که اشخاص تجربه و مهارت بالا های مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری جهت مبارزه با اوضاع تنش زا را داشته باشند می توانند از تاثیرات منفی استرس بر سلامت پیشگیری کنند.

تجربه و مهارت بالا مقابله با استرس و همچنین فشارهای روانی

توانایی مقابله با استرس، هیجانات و همچنین فشارهای روانی شامل شناخت استرس های متنوع و گوناگون و مختلف زندگی و همچنین تاثیر آن هم ها بر فرد می باشد.

شناسایی منابع استرس و همچنین نحوه تاثیر آن هم بر انسان، فرد را قادر می سازد تا با اعمال و همچنین موضع گیری های خود، فشار و همچنین استرس را کاهش دهد.

کودکان و همچنین جوانان و نوجوانان بایستی و حتما راه های تشخیص هیجان ها را در خود و همچنین دیگران بیاموزند و همچنین شیوه های تاثیرگذاری هیجان ها بر رفتار و همچنین روش های مقابله با آن هم را تمرین کنند.

دورانی نوجوانی و همچنین جوون، دوران آخر استرس

به گفته کارشناسان سلامت روان دانشگاه علوم علم پزشکی جدید تهران، نوجوانی و همچنین جوانی را می قدرت دوره جوشش و همچنین بروز شدید هیجان هایی مانند خشم، اندوه، نفرت و همچنین پرخاشگری دانست که اغلب آن هیجانات نیز کنترل نشده خواهند بود و همچنین بهداشت روانی فرد را بطورجدی تهدید می کنند. کنار آمدن با فشار روانی نیز در میان تجربه و مهارت بالا های زندگی نقش مهم دارد زیرا زندگی کردن در محیط های پرتراکم شهری، اراده و تصمیم راسخ گیری اساسی در مراحل تحصیل، کارو بار یا کسب و کار یا همان شغل، ازدواج، و همچنین ده ها متغیر دیگر، کم وبیش فرد را در معرض فشارهای روانی قرار می دهد.

مدت هاست که پژوهشگران ارتباط و رابطه فشارهای روانی با بیماری های جسمی و همچنین روان شناختی را تائید کرده اند.

ارتباط و رابطه بیماری های جسمی با استرس

مهندسین و متخصصین سلامت روان دانشگاه علوم علم پزشکی جدید تهران می نامند که بیماری های روان تنی مانند بیماری های دستگاه گوارش، بیماری های قلبی و همچنین به ویژه فشارخون و همچنین سردردهای میگرنی با زندگی همراه با فشار روانی ارتباط و رابطه انکارناپذیری دارند.

در بعد روان شناختی نیز ادامه فشارهای روانی، بهداشت روان شناختی اشخاص را به طورجدی در معرض خطر قرار می دهد.

اضطراب، افسردگی و همچنین بی اعتمادی به محیط شایع ترین تبعات قرار گرفتن شخص در محیط فشارزا می باشد.

راه های مقابله با استرس

در مورد فشار روانی توجه به سه عنصر « منبع فشارهای روانی» ، « شناخت راه های اثرگذاری فشارهای روانی بر انسان» و همچنین «چگونگی کنترل آثار فشارهای روانی» ، ضروری می باشد.

مقدار و اندازه و میزان فشارهای روانی را در زندگی نمی قدرت به صفر رساند ولی باید توجه داشت راه هایی جهت مقابله با آنها وجود دارد.

بطور مثال می قدرت به گونه ای عمل کرد که منابع فشارهای روانی کاهش یابد. به همچنین و علاوه ساخته یا ایجاد تغییر در محیط فیزیکی با شیوه زندگی، بعضی منابع فشارزا را از بین می برد.

معمولا ارزیابی شناختی شخص از موقعیت فشارزا، نحوه مواجهه او را با آن هم موقعیت مشخص می سازد. آن ارزیابی های شناختی، همواره چهارچوب منطقی ندارند و همچنین در بسیاری موارد تحلیلی های اشخاص از موقعیت مخدوش می می شود.

مکاتب روان درمانی شناختی نگر، آن خدشه های منطقی را خطاهای شناختی می نامند.

آن خطاهای شناختی عموما فشارهای روانی شدیدی به همراه دارند و همچنین در بعضی موارد، سلامت روانی فرد را به طورجدی تهدید و همچنین اقدامات درمانی را اجتناب ناپذیر می کنند.

نقطه جذاب و جالب آن می باشد که تا حدود بسیاری می قدرت ارزیابی های صحیح شناختی را به جوانان و نوجوانان آموزش داد.

پیامد چنین مداخله مفیدی ساخته یا ایجاد تغییرات مثبت در نگرش آنان و همچنین در پس نتیجه آن می شود که کاهش مقدار و اندازه و میزان فشار روانی می باشد.

بی تردید کسب تجربه و مهارت بالا های مقابله با استرس می تواند منجر به پیشگیری، کاهش خطر بروز بیماری و همچنین معظلات و مسائل و مشکلات و همچنین اختلالات روان می شود.

http://migna.ir/vdcb99bf.rhbg8piuur.html
تازه ترین و جدیدترین خبرهای جدید اسپورت و ورزشی : استرس و همچنین راه های مقابله با آن هم

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

n00036161-s.jpg

زخمی که انسان را به آستانه مرگ می برد

زخمی که انسان را به آستانه مردن و مرگ می برد ارتباط و رابطه تن …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *